Wilbur vaknade strax före klockan 5 imorse, kröp ner hos mig och kunde inte somna om. Strax före klockan 6 tittade han på mig med en decimeters avstånd från mitt ansikte och sa mig: Mamma! Gå ner! Nej, Wilbur det är mitt inatten... Han somnade tillslut om och strax därefter vaknade den andra lilla plutten. Han låg och skrattade och pratade för sig själv en stund, roade sig med att kasta ut alla sina nappar i sängen och tillslut hörde jag: MAMMA! Och då är det dags att gå upp!
Det var två glada barn under hela morgonen. Jag gick till gymmet för att köra 30 minuter på älgen, vilket var väl behövligt efter träningsvärken jag vaknade med i morse i hela ryggen från Yogan. Fantastiskt skönt!
Jag lämnade Wilbur på skolan och gick sedan hem och ängnade min tid åt Dorian. Strax före jag skulle hämta Wilbur igen gick Mia ut med honom. Wilbur fick så klart sin bulle efter skolan som ska ätas på bänkarna under parasollerna. Det går bra i skolan och det är bara när jag hämtar och lämnar som han blir ledsen. Det går över fort och han är på fantastiskt härligt humör efter skolan, vi strosade omkring ute och tittade på saker, Wilbur skrattar och kommer med många roliga kommentarer, gick sedan en sväng till klubben och på hemvägen letade vi saker. Jag får en känsla av att han känner en viss stolthet, att han gör bra i från sig i skolan och att det är kul och stärker honom som individ. Jag tycker det är bra att de går 2,5 timmar varje dag i skolan så att det blir en regelbundenhet samt inte för långa pass så att barnen orkar.
Till skillnad från Sverige, som har förskolor för att passa barn när föräldrarna jobbar där barnens tider är hårt reglerade efter föräldrarnas arbetstider, så är förskolan här enbart till syfte av att utbilda barnen. Barngrupperna är små och de trycker in fler barn än vad det finns resurser till som det görs i de flesta svenska skolorna. Skolorna är privata och drivs som alla andra företag med ett ekonomiskt intresse av stort kundfokus. Alla barnen kommer samtidigt, går hem samtidigt och följer samma schema under dagen. Därmed inte massa avbrott och störande moment där barn kommer och går alla möjliga tider, eller orättvisor att vissa får och inte andra.
|
I väntan på att få hämta våra barn |
|
Belöning efter bra genomfört arbete |
|
Dorians fina konstverk. Vattenmelon och majskolv med några förre popcorn än vad det var från början.. |
|
Pappa upp i dagen! |
Fina konstverk av fina barn.
SvaraRaderaKram, mormor
Nämen hallå där fru Johansson, nu måste jag säga ifrån. Du och era vänner måste ha råkat ut för riktigt dåligt styrda förskolor i snåla kommuner.
SvaraRaderaDet är så att förskolan , från 1 - 6 år, precis som skolan har en läroplan att följa, ( http://www.skolverket.se/forskola-och-skola ) personalen/förskollärarna har lärarlegitimation med efter tre års högskolestudier.
Jag kan hålla med om att vistelsen på förskolan störs av att barnen kommer och går på olika tider fram till och med fem års ålder. Men - då är det leken som är det viktiga , att barnen inspireras och erbjuds sådant material som inspirerar till nyfikenhet, forskning och berikande kunskap. Alltså inte direkt katederutbildning.
Oj oj oj, detta kan man orda mycket om. Men jag måste ta den svenska förskolan i försvar - det är inte barnpassning...även om föräldrar oftare nu än när jag började inom förskolan 1970 "utnyttjar" förskolan som barnpassning. Man kan nu för tiden inte ta med barn A när man ska med barn B till till exempel BVC, eller man kan inte ta med barn B när barn A ska till nåt annat. Det jävligaste var nog sista året jag jobbade då en familj ringde och sa att de skulle komma senare för de skulle hem och baka pepparkakor, nästa dag ringde de igen för då skulle de julpynta...utan sina barn!!! Det är förjäklgt enligt mig. Varför har man då valt att få barn? Jag tror att barnen mår bäst av att deta i det vardagliga livet så somman fick göra förr...alltså när min mamma var barn, eller när jag var barn...städade mamma ja då red man på dammsugaren, när jag bakade då fick Pär en degklutt för att baka en egen liten limpa...
Som sagt....dett kan man orda mycket om...och naturligtvis passar olika metoder och teorier olika barn på skilda vis. Jag gillar Reggio Emilia och Sunt förnuftmetoden!
Hej och välkommen till gamla Svedala!
Halloj Jigan!
SvaraRaderaJag har flera vänner som är utbildade lärare allt från förskolenivå till gymnasiet. Det gör fantastiskt jobb och följer läroplanen.
Tyvärr har skolan i Sverige försämrats mycket och vi matas ofta med att förskoleklasser/skolklasser blir allt större och det finns inte tillräckligt med resurser till skolan.
Det jag ville belysa i tidigare inlägg är att förskolan här skiljer sig från svenska förskolan på så vis att föräldern här väljer om de vill ha sina barn där eller inte i rent utbildningssyfte. Barnpassning har man i form av helper eller i de flesta fall är en förälder hemma så länge barnen är små.
På förskolenivå är det ingen katedernivå utan fokus på att skapa nyfikenhet och forskning på samma vis som du skriver ovan.
I Sverige hade jag Wilbur 5 h tre dagar i veckan, varav han sov på förskolan 2 h varje gång. Alltså 6 h av tiden han var i skolan hade jag barnpassning. Jag var väl behövd av dessa 15 h som jag fick avlastning. Jag hade det tufft i Sverige att ensam stor del av veckorna sköta två små barn, matlagning och hushåll.
Vi har många bra lärare i Sverige och jag tycker det är skrämmande att hur nivån på skolan stagnerat.