Restaurering x 2 - Måndagsexemplar?

Jaha, så var det dags att ta tag i kroppen som inte är riktigt som den ska.. Måndagsexemplar, kanske?

Första mötet idag var med en Osteopat. Jag har haft ont från och till, eller kanske hela tiden fast jag har ignorerat det, i svanskotan. Jag vet att det inte har varit någon skelettskada utan förstått att det beror på musklerna i och runt bäckenbenet. Jag börjar känna min kropp ganska väl vid det här laget..
Jag kan heller inte i yogan kunnat göra alla vridningar som jag bör kunna, det liksom bara inte går längre än till en viss punkt.

Osteopaten förklarade att orsaken är att jag har en pelvic torsion alltså ett vridet bäckenben, vänster sida är rak (normal) höger sida tippar framåt. Detta resulterar i att mina muskler försöker kompenserar detta och det slutar med hårda muskler som smärtar. Det här har jag gått med i flera år och behandlades även för det strax efter Dorians förlossning. Då hade jag så ont att jag inte kunde stödja på ena benet. När det här uppstod vet jag inte, kanske att jag hade det innan jag blev gravid, kanske att mina fruktansvärda foglossningar gjorde det värre, kanske att det hände vid förlossningen (vilket är vanligt), kanske blivit värre eftersom jag har haft separerade magmuskler och inte kunnat stödja bäckendelen på ett korrekt sätt..

Jag har även en skadad svanskota och fick frågan flera gånger om jag inte skadat den, trillat, varit med om någon olycka eller liknande.

Nej, svarade jag. -Ingenting har hänt med min svanskota.

Precis när jag skulle lämna kom jag och tänka på mina alla år på hästryggen. Jag har haft häst sa jag, kan det vara orsaken??

Ja, där har du det! Det är orsaken till den skadade svanskotan. Svarade hon.

Hästridning är inte bra för baken...

Svanskotan går det inte göra så mycket med, däremot blir det fler behandlingar för musklerna och för att få bäckenbenet på plats. Det kan ta några gånger eftersom jag som vanligt har gått lite för länge med problemet. Och jag ska absolut inte sitta med korsade ben, hur lätt är det? Prova får ni se!

Andra mötet var hos tandläkaren.

Jag har en tråd som håller mina framtänder på plats, en tråd som för övrigt sitter fel, så den har inte hjälp något vidare bra. Hur som, i söndags vid middagen kände jag att något hände med tråden. Det spände till i tänderna och jag trodde att den gått av.

Det visade sig att den inte hade gått av men en limdutt hade lossnat. De limmade fast den igen och jag passade även på att göra en undersökning. Det ska vara bra att göra det ibland...
Det räknade tänderna, röntgade och för att jag inte har fått mina visdomständer än så fick jag göra en till röntgen som röntgade käkarna. Det är tydligen väldigt viktigt att ha koll på dessa tänder trots att de ligger i käken. De kan nämligen trycka och skada de andra tänderna och det syns bara på röntgen om det är så. Var femte år ungefär behövs de kollas. Jag har aldrig gjort detta tidigare.

Allt såg bra ut och alla mina tänder är i toppskick!

Bra att vi är försäkrade för dagens restaureringen plockade på några tusen..

Och ni som rider - sluta nu inte med det och oroa er inte heller för eventuella skador. Ridning ger så mycket annat som är positivt. 

Livet går ut på att ha roligt! 








Kommentarer

Populära inlägg