Oidipuskomplex

Vi är i Oidipusfasen med Wilbur. Många hävdar att Freud hade fel men jag kan säga med all säkerhet att han har rätt.

Han är väldigt kärvänlig mot mig och ignorerar Sam totalt. Han svarar inte på Samuels frågor och vill inte vara med honom. Wilbur fryser ut honom totalt. 

Med mig ska han göra allt, han pussas, kramas, sitter i mitt knä och detta är killen som aldrig gillat närhet och avskytt pussar. Han beter sig som om vi är gifta med varandra. 

Det är klart mysigt men jag kan säga att det är än ganska jobbig fas det här... Jag känner mig smått kvävd och Sam blir frustrerad över att inte få någon som helst kontakt med sin son. 

Oidipuskomplex är ett begrepp inom Sigmund Freuds psykoanalys, som avser teorin att varje barn genomgår en utvecklingsfas där föräldern av samma kön uppfattas som en antagonist, en konkurrent, om den odelade kärleken från föräldern av motsatt kön. Termen har särskilt använts om en sons fixering vid modern. Begreppet hämtade Freud från den grekiska myten om Oidipus som aningslöst dödar sin far, kung Laïos, och gifter sig med sin mor, Iokaste.
Inom modern psykologi beskriver termen "Oidipuskomplexet" sonens undermedvetna strävan efter att hitta en partner med samma egenskaper som modern. Begreppet är dock inte helt accepterat inom den moderna psykologin.

Kommentarer

Populära inlägg