Gör om gör rätt

Bland det bästa med att flytta är att få bryta dåliga mönster och beteenden som uppstått.
Först och främst att få ett kök med dörr och alltså ingen öppen planlösning som vi har idag. Det är skit fint med öppen planlösning och opraktiskt med små barn. Jag har i två års tid plockat, plockat och plockat efter de små gullungarna som river ut allt ur lådorna. Är det inte ett paket med makaroner eller mjöl som ligger utslängt över golvet tillsammans med alla plastburkar och lock, som för övrigt är livsfarligt att trampa på så spelar det gärna som en hel symfoniorkester med grytor och lock. I Hong Kong blir det ett litet stängt kök där inga barn (eller jag) ska vara!

När vi flyttade hit packade jag upp det flesta flyttlådorna. Jag kan tycka att jag är ganska bra på att hitta bra logiska platser för var sak. Tallrikar nära diskmaskinen så det är lätt att plocka ur den, ungsformar, grytor och matlagningsprylar i lådor nära spisen,  förbrukningsartiklar som toapapper, hushållspapper, städartiklar i en hylla i garaget etc. etc. Vad jag har lärt mig så har min käre man mindre lätt för att ta till sig information där någon annan har tagit beslut utan hans inblandning. Det spelar ingen roll hur många gånger jag har visat, det går bara inte in hos honom. Det har resulterat i att jag återkommande får samma frågor om var han hittar det mesta av våra saker, som var finns toapapper, hushållspapper, barnens kläder osv. Jag har ändrat plats på vissa saker för att försöka underlätta och undvika upprepande frågor. Det har tyvärr resulterat i ett större virrvarr av saker överallt och ingen av oss som hittar något. Så i nästa bostad kommer Sam att få bestämma vart allt ska vara, jag har inga problem med att anpassa mig efter en annan ordning såvida sakerna har sin plats i skåp och lådor och inte framme på bänkar.


“Organization is what you do before you do something, so that when you do it, it’s not all mixed up.”

Kommentarer

Populära inlägg