Sjuklingar och Blueberry Cheesecake bars

Samuel ligger nedbäddad i sängen på hotellrummet i Laos. Han har ont i halsen, snuvig och febrig.

Wilbur klagade över ont i örat i morse men jag lät honom gå till skolan idag. Han har börjat bli lite finurlig och jag vet inte om han luras för att få vara hemma. Pratade med hans fröken att hålla ett extra öga på honom och ringa mig om han blev sämre.

De ringde på förmiddagen och sa att han hade svår att koncentrera sig och att jag skulle hämta honom före lunch.

En glad Wilbur studsade ut från skolan. Hämtade även Dorian som alltid går halva dagen på tisdagar samt deras kompis Jorel som sedan tidigare var bestämt att följd med oss hem.

Nu leker killarna för fullt. De hinner inte ens sätta sig för att äta lunch.

Jag har ätit min lunch i lugn och ro och dricker nu ingefära, citron och honung i förhoppning om att få tillbaka min röst.

I förmiddags bakade jag blueberry cheesecake bars som jag är väldigt sugen på att smaka på men kan inte göra det så länge barnen inte ätit sin lunch. Får de syn på kakan blir det nog svår att få i dem mat.

Kakan är visserligen bättre innehållsmässigt än gluten-pastan och de färdigköpta korvarna som jag bjuder barnen på till lunch...

Här är receptet:
http://www.tasty-health.se

Blueberry cheesecake bars
24 små rutor

Botten:
2,5 dl havremjöl
2 msk kokossmör (mandelsmör går också bra)
Tillräckligt med vatten eller mjölk för att det ska bli en formbar deg
Valfritt: sötningsmedel

Fyllning:
500 g lättkvarg
2 hela ägg
2 skopor (ca 50g) whey complete vanilj
1 msk stevia sötströ
1 tsk vaniljextrakt
1,5 dl blåbär

1. Sätt ugnen på 170 C.
2. Blanda ihop havremjöl och kokossmör och tillsätt sedan lite vatten i taget (ca 2-3 msk totalt) tills det blir en smuldeg som kan tryckas ner i en form. Pressa ner degen i en form (smörj gärna med kokosolja innan) och ställ åt sidan.
3. Blanda ihop alla ingredienser, utom blåbären, med en stavmixer tills det blir en slät smet. Vänd försiktigt ner blåbären och häll sedan smeten över botten. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 30-40 minuter. Smeten ska vara lite lös i mitten men inte rinnig. Ta ut formen och låt svala. Ställ sedan in i kylen i minst 4 timmar eller gärna över natten.


Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg