Finally

Så äntligen har vi fått våra AC fixade (för denna gång...). Två av våra aircon läckte vatten, igen. Jag ringde förra måndagen och de kunde komma först igår, alltså 1,5 vecka fick vi vänta innan de kom.  Det här var nog sjunde gången på mindre än två år som vi har fått ta in hantverkare att fixa ej fungerande aircons. Att ta hem en hantverkare innebär inte bara lång väntan innan de kommer, man får även sitta hemma större delen av dagen och vänta på att de ska komma. I de flesta fallen kan de inte laga direkt för de har inte med sig rätt utrustning. De bär bara med sig en stege och skruvmejsel. Vilket innebär att efter att de har kontrollerat, skriver hantverkaren en rapport till sitt kontor som sedan ringer tillbaka till mig under dagen med en ny dag då de lagar problemet.

När hantverkaren kom igår sa han att han skulle titta på två aircons som jag ringt in och felanmält. Det stämmer sa jag plus att det är en till som under tiden jag väntat börjat krångla. Nej sa han jag ska titta på två aircon, du får ringa kontoret och boka ny tid för den tredje. Det gör jag inte, svarade jag, du är här nu och du tittar på alla aircon som jag ber dig att göra. Nej, du får ringa kontoret och boka ny tid.

Då fick han höra (med stora bokstäver i fet stil, kan man säga..) hur jävla less jag är på deras ineffektiva företag, jag ringer inte och bokar ny tid, du fixar nu! Jag har inte tid svarade han. Nej du, det har inte jag heller.

Angelica som var här och åt lunch med sina barn satt alldeles tysta och vågade inte röra en fena.. . Är du lite irriterad Sara, undrade Angelica (skratt). Hon bor ju också här så hon vet precis hur det är.

Jag kan vara lite blyg och försynt men när droppen rinner över då jävlar säger jag ifrån!

Han fixade våra aircon, kollade på den tredje jag bad om och jag fick lova med heder och samvete att jag inte säger detta till hans företag.  Jag lovade och sjävklart tackade jag så mycket för hjälpen.

Att våra aircon krånglar så mycket beror bland annat på att kondensrören är för långa och för trånga och alla fem aircon går på samma rör.

Det är helt ofattbart hur det här landet kan vara så ineffektivt och alla projekt är så ogenomtänkta. Hur kan man bygga ett hus år 2007 i ett land där alla lägenheter har aircon och misslyckas med att dra dessa rör korrekt?

Andra exempel,

Vi har en rulltrappa utanför vårt hus som de började bygga för ett år sedan. Den fungerar fortfarande inte. Flera gånger i veckan står den stilla och det är folk där och tittar på den.  Hong Kong har bland annat världens längsta utomhusrulltrappa och många många rulltrappor överallt. Hur kan de inte lyckas bygga den rätt från början?

Och ännu mer anmärkningsvärt, varför byggde de inte rulltrappan från börja. Det fanns tidigare en som gick upp men ingen som gick ner. För att ta sig ner med barnvagn får man gå runt hela Chianti området, det finns ingen ramp eller annan sätt att ta sig ner utan rulltrappan. Det kan ju inte ha blivit billigare utan snarare mycket dyrare att bygga om befintliga trappan och sedan bygga än ny rulltrappa som inte fungerar...

TRÄHATTAR!

Om någon är oroliga för att Kina tar över världen, don't worry. Det kommer inte att hända under tiden vi lever i alla fall.






Kommentarer

Populära inlägg