Att välja skola

Det har gnagt länge i mig om jag ska flytta Dorian till en skola med mer lek. Han har fått en plats i en annan skola här i DB, en skola som är mer likt ett svenskt dagis och massor av lek (och ja en läroplan). De lär sig dock att inte räkna, skriva och läsa som det gör i Montessoriskolan.

Dorian är ett väldigt fysiskt aktivt barn och jag har därför funderat på om han kanske skulle trivas bättre på en skola med hopp och lek. Efter mycket velande och ångest har jag nu bestämt mig för att han ska stanna på Montessori.

Jag hade ett bra samtal med hans fröken igår och han är mycket duktig i skolan, ordningsam, lugn och snäll. Han skiner upp som en sol när han ser Wilbur och de brukar skratta och krama varandra när de ses.

Beslutet känns bra att han får några timmar i skolan där han lär sig saker och sedan har jag eller Mia honom på eftermiddagen då han kan hoppa och leka. Jag kan hoppa och leka men inte lära dem läsa, skriva och räkna.

Dorian har senaste veckan ändrats mycket och har från att varit väldigt ledsen när jag lämnar honom blivit glad och vill gå till skolan. Han vill till och med äta lunch i skolan och har bett mig köpa en lunchlåda till honom. Wilbur var snabb med att svara att han kan sitta bredvid honom på lunchen.

Det var en stor lättnad och tyngd som släppte från mina axlar igår när jag väl gjort mitt val.

Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg