Field Trip

Field trippen gick bra. Barnen ville åka med sina respektive klasser så jag och Dorian åkte i samma buss och Mia och Wilbur åkte tillsammans i en annan buss. Tidigare har vi åkt ihop och då alltid med Wilburs klass. Jag tror det är bra att de inte alltid ska buntas ihop och att framför allt att Dorian får vara med sin klass. Däremot var det tårar om vem jag skulle åka med. Det löste sig bra efter att jag mutade Wilbur med hans favorit snacks. Vi lämnade ett mycket dimmigt Discovery Bay för att efter en timmes färd norrut mötas av lite sol.

Vi tittade på våtmarker och dess djur. Krabbor, mudskippers och akvariefiskar samt en krokodil som inte här hemma i Hong Kongs fauna men som någon släppt ut i en flod och efter det blivit hämtad och inburad i parken.

Det var som mycket annat i Hong Kong väldig artificiellt uppbyggt. Det är sådana kontraster mot vad vi är vanan vid. Barn här får inte se skog och mark och vatten på ett naturligt sätt.  Jag tycker det är fantastiskt att se och lära av dessa kontraster och kulturskillnader. De får inte springa, klättra eller bli smutsiga. Var vi än går sitter det skyltar med Dangerous - Do Not Climb, Dangerous -  Do Not Run. Allt är livsfarligt. Jag dömer inte. Det här ger mig en förståelse, medvetenhet, kunskap för hur lika och olika vi människor är.


Kommentarer

Populära inlägg