Ilitibial Band Syndrome

Nej, vi börjar inte bli gamla. Jag läste på igår om mitt knä och jag misstänkte att det är Ililotibial Band Syndrome, ITB. Och detta hänger ihop med mitt vridna bäckenben..

Besökte Osteopat Hanna imorse som bekräftade att visst är det så här och jag fick en riktig mördarbehandling på låret och sätesmuskeln.

Vad är då ITB?

Jo, det är ett muskelband som löper från sätesmuskeln ner till utsidan av underbenet. När ITB är uttöjt eller spänt och man samtidigt ökar på sin löpträning så gör det ont.

För att få ITB uttöjt krävs en rotation mellan lårben och underben. Rotationen uppstår antingen nerifrån, från foten eller uppifrån, från höften - Spända höft-och sätesmuskler och problem i bäckenleden.

Så mitt onda knä hänger alltså ihop med mitt vridna bäckenben.

Bäckenbenet, som var anledningen till besöket idag, hade vridit sig igen så det är bara att fortsätta behandla.
                    



Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg