The Peak

Viktoria Peak är Hong Kong öns högsta punkt, 552 meter. Här har man en klar dag en fantastisk utsikt över Hong Kong och därför en av de mest besökta turistmålen. Hit kommer ungefär 7 miljoner turister varje år.

Förr i tiden bars tursiter upp i bärstolar. Numera tar de flesta The Peak Tram som öppnades upp i slutet av 1800-talet.

På berget bor de som är väldigt rika och i Hong Kong är väldigt rika människor ofattbart rika..
Mellan 1900-1940 fick enbart européer och regeringsmän bosätta sig här.

Jag har fram till igår aldrig varit på peaken och det är såklart ett ställa som ska bockas av innan vi flyttar. Jag och Janet tog taxi en bit och gick resten av vägen upp till toppen och sedan ner igen. Hong Kong är en obeskrivligt vacker stad med allt det gröna, vatten, höga hus. Det är magiskt att gå där på toppen och titta ner på husen och molnen. Det var väldigt dimmigt igår så utsikten var inte fantastisk, men den har jag sett dagligen från vår förra lägenhet. Jag tycker det är häftigt att se hur husen sticker upp ur molnen.

Eftersom vi gick har jag ännu inte testat bergsbanan och det ska vara en upplevelse det också. Det får bli en middag med Sam på toppen innan vi far hem.












Ett hårigt träd

Kommentarer

  1. Jättefina bilder
    KRAM

    SvaraRadera
  2. Sara, det är så fint att få se dina trakter. Och bilderna! Bilderna! Gör något med dem!! Den där som lagt in näst längst ner. Den bilden är ju bara så...ja, jag vet inte med den är hänförande!
    Min utsikt idag är inte heller så pjåkig. Även om jag "bara" bor på fjärde våningen. Men nedanför ligger en stilla stilla kanal med några små tunna issjok. Himlen knallblå. På andra sidan kanalen går hundägare med sina trofasta vänner. I övrigt stilla trots att klockan är 09.15.
    På balkongerna blommar små påskliljor, talgoxen och blåmesen kommer och hämtar frön som Leffe förser dem med. Härom dagen seglade havsörnen här över husen och kanalen. Det vore dumt att klaga!

    Men....dina bilder Sara <3

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg