En dag i stan

Igår tog jag mig tid att åka in till stan. Jag lämnade en hel del baskläder i Sverige med tanken att fylla på nytt i Hong Kong garderoben så snart jag var tillbaka i Hong Kong. Det gick en hel månad innan jag fick tid för denna aktivitet.

Färjan som tar oss mellan Discovery Bay och Central, Hong Kong Island.


Vita, svarta, grå linnen och T-shirt var jag ute efter. Jag kom hem med en tjock stickad tröja och en dunjacka. Något varmt att prova och kändes väldigt udda att köpa när det är 30 grader varmt, 80% luftfuktighet och Very Hot Weather warning announced..  Men även här i Hong Kong följer vi de nordliga breddgradernas säsonger och nu finns det bara höst/vinterkläder att få tag på.

Skulle även köpa shorts och flip-flop till Wilbur. Fanns inte att få tag på. De skakade bara på huvudet när jag frågade. Nej, du knasiga blondin det är ju vinter!

ICC Tower - Hong Kongs högsta byggnad.


Sedan 1888 har man kunnat ta sig mellan Hong Kong Island och Kowloon med Star Ferry. Trots att det numera finns en tunnel och MTR under hamnen körs de gamla båtarna (som numera har diesel motorer) och ca 70 000 personer åker dagligen med Star Ferry.




Jag passade även på att möta upp min man i stan. Vi gick till miljonerrör-och slangbutiken och köpte ny duschslang. De där butikerna är lustiga, som små hål i väggen där det är fullt med smutsiga, dammiga prylar överallt. Och de finns överallt som i Mongkok eller andra typiska kineskvarter.

 

Vi bor i en fantastisk vacker stad. Gröna kullar blandat med flest höghus i världen, vatten, en imponerande båttrafik och en hamn som är gigantisk. En drömstad för en logistiknörd som jag, haha.




Kommentarer

  1. Verkar som det passar med tjocktröja o dunjacka hos er.
    Fina bilder du tagit.
    Kram mamma

    SvaraRadera
  2. Får väl bli lite internetshopping för dig då ;-)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg