En tredje dag - leta boende, playdate

Så försvann den här dagen också i en rasande fart.

Det blev en tidig kväll för mig igår med många timmars sömn som resulat.
Jag är fullt frisk igen och full med energi. Håller mig dock borta från träning tills på lördag.

Barnen lämnades in på skolan i vanlig ordning strax före klockan 8.30. Jag är ju jättesvensk och är alltid i tid till skolan. Därför är det en ganska lugn lämning med få barn i omloppet. De flesta är inte svenskar och därmed inte i tid.

Jag gick och handlade inför middagen, hem och fortsatta inköp av superfood fast över internet. Det tar sin lilla tid efter som varje produkt är noga utvald ur ett närings-kostnadsperspektiv.  Jag är lika mycket näringsnörd som logistiknörd. Mineraler, vitaminer, hormoner, binjurar, sköldkörtel, ketos, containrar, lastbilar, frakrtfartyg... Ja, det är grejer det!

När det var klart var det dags att försöka ordna boende åt kommande gäster.
Om ett par veckor kommer farbror Teo med fru och barn från Singapore, dagen efter kommer faster Felicia från Japan och dagen därefter kommer farfar Arne från Sverige. Vi huserar familjen från Singapore, Felicia och sedan blir det lite tight när farfar kommer. Inga problem trodde vi eftersom vi bor granne med ett stort hotell. Men, det är PH den måndagen och hotellet är fullbokat! Det fanns en natt men inte två som vi behöver. Jag har använt hela mitt kontaktnät för att hitta lägenhet att hyra men även alla dessa är uthyrda. Det är poppis här att resa och bo på hotell när det är PH. De har inte så mycket semester dagar som vi svenskar är bortskämda med. Här har man allt från 0 dagar till kanske 13 dagar, vissa tom 18 dagar. Därav utnyttjar de tillfällen som ges.

Resultatet blev, en natt bokad på hotellet, ett reservhotell bokad och jag har ordnat en madrass som vi enkelt kan hämta. Problem solved.

Det är torsdag så Dorian hade halv dag i dag. Strax efter klockan 11 gick jag till skolan och lämnade Wilburs lunch och plockade upp Dorian.

Vi blev hemma ett par timmar. Jag passade på att duscha!

"Mamma, jag har faktiskt koll på läget" 
säger Dorian och pekar på sitt huvud, springer fram till korsningen och stannar. 
Han har hjärnkoll!
(och en mamma som troligtvis upprepade gånger frågat om han har koll på läget...)

Strax efter klockan 15 traskade jag och Dorian till skolan för att hämta Wilbur. I dag hade vi en playdate med elever från skolan. En weekly playdate som jag organiserat. Varken Wilbur eller Dorian har några after school aktiviteter (fotboll, simning, gymnastik, kampsporter etc). De vill inte och jag vill hellre att det springer, klättrar, får vara kreativa, använda sin fantasi och leka fritt med kompisar en att gå på en strikt disciplinerad aktivitet.

Aktiviter här är inte på lek, det är blodigt allvar och målet är att bli bäst i världen. Precis som i skolan, finns inga som pluggar så mycket som Kineser.

Ordning och reda lär de sig i skolan, efter skolan ska de få leka och ha kul. Den dagen de vill göra någon aktivitet så gör vi självklart det.

Vi möttes upp ett gäng mammor och barn i Siena Park. Barnen insåg ganska snart att det var svettigt värre och bestämde sig för att gå till playroom istället. De sprang bokstavligen i två timmar och sedan tog vi bussen hem.

Nu sitter vi alla tre med varsin apple produkt, nyduschade barn, trötta och snart läggdags.

Vid halv tio ikväll kommer nog Sam hem från sitt besök i Kina.

Dagens matinspiration:

Vi är inte som alla andra familjer med strikta måltider utan alla äter olika saker vid olika tider. Här är vad vi har ätit idag.

Min lunch bestod av; Chiapudding med mandelmjölk och bipollen, två stekta ägg och några skivor kalkon, paranötter och macadamia nötter. Dryck till det: Vatten och kokosvatten blandat med acaipulver, div gröna gräs, mörka löv, örter, alger och havsgrönsaker.

Wilbur bad om att få räkor, chicken nuggets och jordgubbar, vilket han så klart fick. Räkor stekta i massor av smör och självklart hemmagjorda nuggets och lite ris.

Dorian åt ostekt falukorv och camembert.

Middag:
Barnen: Spagetti med köttfärssås.

Till mig och Sam;  Beef ragu and Courgetti (zucchini).











Kommentarer

  1. Mycket du gjort! Jag vaknade, blev skjutsad till nästa fabrik, fikade med fabrikschefen ett par timmar, gick en rundtur i fabriken (4.000 anställda), drack te med pösberingsledningen (146 tjänstemän på Planning) och blev skjutsad hem till Hong Kong. Nu är jag nästan hemma, hoppas på framdukad middag!

    SvaraRadera
  2. Nu vet vi vad du gööör hela dagarna.
    Kram till er alla, mamma

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg