Torsdag

I torsdags hade vi en mulen, sval och regning dag. Jag hade Dorian hela dagen och det finns inte så mycket att hitta på här när vädret inte är något vidare. Klubben är full av högljudda barn så dit går jag gärna inte en sån här dag. Jag behövde en till väska så efter hans middagslur åkte vi till Central istället. Vi snurrade runt i ett nytt stort shopping mall och jag hade till och med svårt att hitta ut ur det. Det ligger precis granne med IFC mall så jag var inte långt borta eller lost så att jag inte visste var jag var. Det gick bara inte hitta ut till varesig walkway eller ner till gatan. Det här var ett shopping center för rika. Flera av typ Julia Roberts i Pretty Woman med massor av fina kassar med dyrgripar till märken i sina händer... Märken som jag aldrig har hört talas om.

På kvällen var jag på skolan och fick information om hur de lär ut språket. Väldigt intressant och jag är riktigt imponerad av Montessori pedagogiken. Lärarnas roll är att guida inte korrigera för att stärka barnens självförtroende och intressa för att utforska.
De visade också korta filmer från deras undervisning. Wilbur var med i en där de hade mandarinlektion. Fröken sa till honom att plocka ett kort och lägga vid sidan och det gjorde han. För sex månader sedan förstod Wilbur enbart svenska och hade aldrig blivit exponerad för annat språk. Idag pratar och förstår han engelska, han förstår mandarin och kan säga enstaka ord. Bland annat räkna.
De poängterade också vikten i att barn har respekt för lärare, kompisar och har empati. Det spelar ingen roll hur snabbt de lär sig läsa, räkna etc så länge de inte har respekt för andra. Jag tycker det är en jätte bra inställning.









Kommentarer

Populära inlägg