Fredagens road trip

För att inte drabbas av ö-sjukan bör man lämna DB minst en gång per vecka. Jag är inte bäst på att lämna ön, jag är bättre på att alltid stå redo hemma och ta hand om barnen och hushållsplaneringen. Nu har jag bestämd så många gånger att åka och som inte har blivit av, så trots att barnen var hemma från skolan pga T3 varningen, så valde jag att lämna dem med Mia och åkte in.

För att komma iväg så behövs det ett uppdrag och jag hade bestämt mig för att köpa kaffe och försöka hitta till ett showroom med grymt snygga träningskläder, ett australiensiskt märke som ska öppna butik i Hong Kong.

Först ett besök hos Dr tandläkare och en sista justering innan tandställningen ryker sedan åkte jag till stan. Eftersom jag är så flexibel omplanerade jag rutten med kort varsel och istället för att ta färjan till Central, Hong Kong Island, tog jag tunnelbanan till Austin station, Kowloon och mötte upp Sam på hans lunchpromenad.

Fina träd vid Sunny Bay station. 


Åker kommunalt

Efter att ha lämnat tillbaka Sam på kontoret gick jag mot TST och tänkte ta Star Ferry över till Hong Kong Island, som jag alltid gör. Men, så igen ändrade jag planen och tog tunnelbanan över istället. Riktigt galen fredag det här för fru Johansson, helt utanför komfortzonen (skratt). Nu var det egentligen inte jag som aktivt ändrade planen. Jag råkade gå på en rulltrappa som jag trodde skulle ta mig ut ur shoppingcentret jag gått in i men som ledde ner till mtr stationen. Om jag hade varit lite mer uppmärksam så hade jag kunnat läsa det på skylten innan jag klev på.. hehe. Nåväl, tunnelbanan skulle leda mig till samma ställe som jag var på väg till, nämligen Connought Road. På Connought Road ligger det där showrummet som jag tänkt gå till. En del människor kollar upp på kartan innan de ger sig i väg, jag går på känn. Connought Road har jag passerat många gånger när jag varit i stan så jag visste på ett ungefär vart den var. Men om jag hamnar i början eller slutet eller hur lång den är visste jag inte. Från tunnelbanestationen hamnar man rätt på denna väg, perfekt och så himla smart av mig att ta tunnelbanan från TST i stället för star ferry (hehe). Jag skulle till nummer 118 och jag kom upp precis där gatan började så det blev ju några kvarter att traska. När jag kom fram till 118 så fanns inte 118, så typiskt Hong Kong.. Fast det visade sig inte vara så typiskt för när jag tittade närmare på adressen så skulle jag till Connought Road West och jag befann mig på Connought Road Central. Visste inte att det fanas två.. Eller om det finns fler. Så då var det bara att början om på nr 1 och återigen traska till 118. Det kändes som om jag gick i en evighet men när jag kollade upp sträckan så var det bara 2 km. Jag passerade ett gäng höghus och kom tillslut fram dit jag skulle och behövde bara ta mig 30 våningar upp. Jag tog liften.


Några undrade om bröllopspresenten och så här ser den ut på framsidan..


Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg