Skolan stängd

Lagom till att det var dags att gå till skolan ändrades amber rain varningen till red rain. Det innebär att skolorna stängs. Kändes lite fånigt då det var ljusare ute än vanligt och inget regn över oss. Barnen jublade och vi tillbringade dagen hemma. Jag hade ett yoga pass bokat till klockan 9 så den gick jag på. Klockan 10.10, när jag lämnade yogan kom regnet och man blir blötare i sådant regn än om man duschar. Fast det är ju lite kul också. 

Jag kom hem och Dorian tittade på mig, gapflabbade och sa att regn är dusch mamma!



Wilbur gick till sin kompis Max på eftermiddagen, han bor i grannhuset. Jag och Dorian gick på karaten och sedan sken solen. Vi gick till skolan och pratade med Ms Camille, hans fröken om vad vi kan göra för att få Dorian att bete sig bättre i skolan. Jag blev inkallad till rektorn i går för att Dorian inte betett sig som förväntats av honom.. Det har pågått i veckor nu där han inte gör som han ska. Vi har pratat om det hemma och han tycker skolan är tråkig. Det är för lätt och han behöver utmanas mer. Jag har full förståelse för att om det här energiknippet med mycket vilja har tråkigt och inte gör någonting i skolan så tar han till sina egna knep för att roa sig. Han är ju liksom inte en liten rosa prinsessa som sitter stilla och pärlar i timmar, han är en ninja, som sin mor! hehe. 

Samtalet med fröken gav inte så mycket. Hon är inte rätt person på rätt plats. Så, nu försöker jag coacha Dorian att acceptera läget, göra sitt bästa, slå ingen och så räknar vi ner dagarna till sommarlovet. Fokuserar på fotbollen på måndagar, karaten på tisdagar och då också slutar tidigare från skolan, onsdag idrott i skolan, torsdag tennis, fredag sista dagen i skolan. 

Och det är inte bara Dorian som stökar i skolan, de är ett gäng killar i klassen som snabbt hakar på om någon av dem börjar balla ur. 

Kommentarer

  1. Har skolan där inga resurser att lägga på barn som behöver mer stimulans? Eller sopar de bara över hela ansvaret på föräldrarna? Skolan bär ju ett ansvar där med och skall ju vara utvecklande. Inte nödvändigtvis rolig för det är ju inte huvudfokus men absolut utvecklande och stimulerande. Jag är den första att erkänna att skolan många ggr i Sverige inte är så bra men av egen erfarenhet ver jag att hjälp fås vid behov. Men ibland får man tjata lite. �� Hoppas det löser sig för er och det är ju inte långt kvar till lite ledighet heller. �� /Erica

    SvaraRadera
  2. Jag har fullt förtroende för rektorn och känner att jag har hennes stöd. Har heller inga problem med att ställa krav på skolan. Kommer att träffa rektorn imorgon och försöka komma överens om en bra lösning både kortsiktigt och långsiktigt. Akademiskt är jag inte särskilt orolig för Dorian. Varken Sam eller jag var några pluggnördar och gjorde lite som vi själva ville under skolåren (pappa också för den delen) och jag tycker att det gått ganska bra för oss ändå. Däremot ska han tycka det är kul i skolan och inte bara dra omkring eller störa de andra.
    Dorians lärare (som har sagt upp sig) känner väl sig missnöjd med sig själv och situationen och gör som så många andra i samma sits - skyller på sin omgivning.
    Idag ska jag träffa den nya läraren och jag tror att det kommer att bli bra med henne.

    SvaraRadera
  3. Skönt att rektorn stöttar! :-) / Erica

    SvaraRadera
  4. Hoppas det blir ett bra möte idag.
    Det viktigaste är att Dorian trivs.
    KRAAAM

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg