Älskade barn och skiftande väder

Igår började Grace hos oss och det fungerar riktigt bra. Barnen gillar henne jätte mycket och det är det viktigaste. Igår satt de som små tända ljus med henne och lekte under hela förmiddagen.
Wilbur var även hemma med henne under eftermiddagen då han fortfarande inte var riktigt bra från sin förkylning medans jag var med Dorian i skolan. Det var första gången jag var med honom sedan precis i början innan Mia tog över då Wilbur blev så ledsen när han såg mig i skolan.

Oj, vilka framsteg Dorian har gjort! Han är jätte duktig och vet precis hur och vad och när han ska göra något.
Och oj vad fantastiskt duktig lärarinna han har som har detta tålamod med barnen och är så bra på att lära ut!
Dorian imponerade på Miss Rebecca, mandarin lärarinnan och de andra (och mig) igår med att räkna från 1-3 och säga mamma och pappa på mandarin. Det var första gången han gjorde det, helt flytande så jag trodde att detta var något han alltid gjorde. Det sista är en hej då sång och han reser sig upp och ger mandarin lärarinnan en kram och går. Mitt fina lilla hjärta! Själv förstår jag inget allas eller hur man kan lära sig detta språk..

På vägen ut möter jag Wilburs mandarin lärarinna som undrade sååå var Wilbur var. Och hon öste ur hur duktig Wilbur är på mandarin och hur mycket hon tycker om honom.

Det blir ju en spännande framtid för mig och Sam som kommer ha två barn som kan lura oss totalt och smida planer tillsammans på mandarin och vi kommer inte förstå någonting!
Jag försökte att komma ihåg vad 1,2,3 är på mandarin, så jag kunde visa Sam vad Dorian kan, men när jag kommit utanför skolan var allt borta. Jag förstår inte ens var jag ska göra av tungan i munnen för att uttala dessa ord.

Imorse lämnade jag barnen själva med Grace undertiden jag sprang till gymmet och körde älgen + squat (nu jäklar ska här bli ett ass!). Jag hade senare en playdate med Allison och valde att ta med Dorian. Jag brukar tycka att han bara är stökig att ha med och idag var han riktig härlig. Lugn, glad och mysig. Satt länge i mitt knä och var nöjd med det.

Efter lunch tog jag med Wilbur (som fick en extra dag hemme från skola då det ändå är PH imorgon) till Tsim Sha Tsui, där det finns en butik som säljer matvaror vi brukar köpa i Sverige (bla välling!)
Tsim Sha Tsui är inget ställe jag egentligen föredrar att åka till med barnvagn då det är smala trottoarer och 2 miljoner människor i rörelse. Jag hade gott om tid och jag var på gott humör så jag gjorde det ändå. Solen sken och vi åkte för första gången ute på däck på färjan till Central. Wilbur var på gott humör och tyckte det var jätte kul. Sedan vidare med Star Ferry till Kowloon. Framme där fick Wilbur en smarrig mango frozen yoghurt. Det började blåsa och himlen blev svart av massa mörka moln så jag försökte traska på så fort jag kunde då jag förstod att snart börjar det regna. Och det gjorde det..
Vi hamade mitt i Amber rainstorm, som betyder nederbörd som överskrider 30 mm på en timma och enkelt kan förklaras som att det känns som om någon häller en hink vatten över dig. Att då ta sig fram snabbt med barnvagn i Tsim Sha Tsui med 2 miljoner människor med paraplyer(!) går inget vidare. Det rann av både mig och Wilbur och han tittar på mig och säger -Mamma, åka hem..
Även fast jag visste att vi var precis i närheten av butiken så valde jag att åka hem. Det är lite kruxigt att hitta rätt till nya ställen i Hong Kong och jag behövde använda kartan i min telefon, som jag inte ville exponera i detta väder.
Vi tog oss så snabbt jag kunde till tunnelbanan och efter lite utmaning i katakomberna var vi sedan framme i i Sunny Bay och tog bussen hem.

Kommentarer

  1. En så fin och duktig familj ni är
    Kram mormor, mamma o svärmor

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg