Illaluktande Hong Kong

Varför luktar det så illa i det här landet?
Jag har alltid varit omedveten om att det känns och luktar fräscht i hemmet i Sverige tills jag flyttade till Hong Kong där inget luktar gott. Det luktar inte nödvändigvis illa men heller inte fräscht. Inte ens nytvättade kläder luktar gott och då har vi till och med parfym i tvättmedlet vilket vi aldrig hade i Sverige.
Vårat hem städas mer regelbundet än det någonsin har gjorts så det är inte på grund av att det är orent här.
Jag har för första gången köpt lukta gott påsar som jag spridit ut i hemmet och det hjälper inte ett dugg. Jag vill egentligen inte åt doften genom parfymer men jag saknar att ha ett fräscht hem och jag förstår inte vad det är som gör det så ofräscht.

Det finns även många människor här som luktar vidrigt. Det kan kännas på lukten att de har åkt i hissen före oss och hamnar jag jämte en av dessa i tex bussen så går det inte andas (sorry, det är ingen överdrift). Hur kan de lukta så illa? Vart kommer illalukten ifrån? Det är inte svett dessa luktar utan något helt annat.

Kommentarer

  1. Det kanske är smogen som fastnar i hud och kläder. Minns att det luktade extremt illa i Kairo när jag var där. /Erica

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg