Obegåvade eller annorlunda

Så blev det plötsligt 10 grader kallare, regn och blåsigt.
Jag har en segdragen hosta som inte vill släppa och åkte i morse till "apoteket" här i DB för att köpa hostmedicin.  Vissa som har serviceyrken här är helt tappade bakom en vagn eller vi kanske har enormt stora kulturella skillnader hur man beter sig. De är så enerverande att stöta på dessa och det bästa att göra är att fly från dem. För det första kan man inte vänta sig att få hjälp, man måste avbryta det personen håller på med och säga jag behöver din hjälp. Då kan man få en frågande blick på sig och ett öh, jaha... Som idag frågade jag personen efter en farmaceut som då svara genom att peka på personen som står jämte. Är du farmaceut? Jag behöver hostmedicin sa jag. Öh, jaha??? Är du en farmaceut, frågade jag igen. Han såg ut som om att han tillhörde en helt annan yrkeskategori att döma på hans förvånade ansiktsutryck då jag frågade efter hostmedicin. Öh, ja svarade han igen. Hostmedicinen är därborta och så pekade han åt en hylla. Ja, och kan du rekommendera någon av dem. Det finns flera olika att välja på och eftersom JAG inte är en farmaceut eller läkare så vet jag inte vilken jag ska ha. Det står på engelska på alla svarade han då. Så gick att ha kryptempo mot hyllan med hostmedicin och tog den första, läste högt på den, tog nästa och gjorde samma sak. Jag kan läsa själv, snäste jag åt honom.

Det är dock underhållande att stöta på dessa människor när Sam är med. Sam är sansad, rak, ärlig, tydlig och förklarar sitt missnöje på ett utomordentligt bra sätt. Absolut inte elak och gör aldrig övertramp på någon.

Det finns bra apoteket också och framför allt hos de privatägda får vi oftast bra hjälp. Tyvärr finns inte dessa i DB. Nu har jag lovat mig att aldrig mer handla här i DB.

Kommentarer

Populära inlägg