Stanley och Great Buddha

Vädret har slått om och vi har de senaste dagarna haft Very Hot Weather Warnings från HK Observatory.

I tisdags eftermiddag åkte jag och Dennis till Stanley och det var första gången även för mig att åka dit. Stanley ligger på östra sidan om HK Island. En jättefin ort vid vattnet, mycket västerlänningar och turistigt. Hade kunnat vara en badort var som hellst i världen. Efter några tips från vännerna i DB, lite påläst via internet (Sam är alltid duktig på att läsa på innan utflykter, så jag tänkte att det kan nog vara bra att ha gjort det också) och mycket magkänsla så kom vi fram till Stanley. Vi hittade marknaden och det första jag gjorde var att hitta ett par flippisar till Dorian. Han ville ju såklart också ha ett par då Wilbur fick sina. Så det har varit prio #1 att hitta detta till honom. Så jag köpte dessa flippisar, som var ganska dyra och Dennis mission var sedan att hitta ett par billigare som han skulle glädjas åt. Gjorde han det? Nope, hehe!
Så vi började strosa längs vägen och marknade tills jag fick syn på en smal, trång gång och sa här går vi in Dennis. Sedan var vi inne i en labyrint av gångar och massor av marknadsstånd. Vi snurrade omkring i labyrinten och efter ett tag trillade vi ut vi stranden och det var passande att ta en liten vätskepaus där innan vi snurrade in i gyttret igen. Efter ett par timmar konstaterade vi att det här hörnet har vi sett tidigare och även detta, så nu har vi alltså gått överallt i labyrinten. Vi trasslade oss ut och letade reda på en trevlig restaurang vid vattnet igen. Dennis litade återigen på min magkänsla och vi hamnade på en trevlig Italiensk restaurang (såklart, hehe!). De hade riktigt bra mat och dryck.

Jag som i vanliga fall inte gillar den här typen av gytter och krimskrams av saker tyckte den här marknaden var riktigt trevlig. Vi fick med oss en hel del kassar hem och kände oss nöjda med fångsten. Mycket fina barnkläder och jag kommer garanterat att åka tillbaka hit. Självklart finns det en massa skräp också och efter ett par gånger hit tror jag att jag kan lära mig vart jag ska gå för att hitta det jag söker.

Mätta, nöjda och glada tog vi en taxi till färjan och sedan hem till DB.

Igår åkte vi till Tung Chung där vi tog en Cable Car till Ngong Ping för att titta på Great Buddha. Världens högsta Buddha som är 34 meter hög och som blickar norrut över de kinesiska folket. Det tog 12 år att bygga honom. Han är ovanlig som blickar norrut, andra Buddhastatyer blickar söderut.

Det är en fantastiskt utsikt över bergen och havet, både från linbanan och från toppen av statyn. Väl värt ett besök.
Vi åt några dim sum rätter innan vi åkte hem. Dennis ska ska självklart få uppleva det kantonesiska köket när han är här. Jag beställde ett par rätter som jag inte visste alls var det var, de pratade knappt engelska på restaurangen. Vi fick till och med beställa öl genom gester. Jag förvarnade Dennis att de flesta kantonesiska restaurangerna jag och Sam varit på har maten varit riktigt dålig och att jag lovade honom att han ska få smaka på god kantonesisk mat också vid ett tillfälle. Vi blev dock positivt överraskade och dumplingarna vi beställde var helt ok.













Kommentarer

Populära inlägg