Pickepocket

Sam blev idag bestulen på sin plånbok i tunnelbanan på väg till Kina. 
Pengar, kreditkort, HK ID, körkort är borta. Som bra är hände det och han upptäckte det när han fortfarande var i Hong Kong så jag kunde möta upp honom i stan, ge honom sitt pass med uppehållstillstånd, ett nytt kreditkort och lite pengar. Så nu är han på väg och strax framme i Kina.
Han har polisanmält händelsen och polisen tar detta på största allvar. Det finns kameror i tunnelbanan och förhoppningsvis har det tjuven på film.

Störande är allt tidskrävande arbete med att spärra kort och fixa nya. Samuels assistent löser det mesta vad gäller tidsbokning för nytt ID kort samt spärrning av kreditkort, sedan behöver Sam fixa nytt körkort och svenskt kontokort. Det är inte det lättaste att få ordning på när han reser för det mesta.
Jävla tjuv, du kunde väl bett om pengarna bara! 

Kommentarer

  1. Konstigt, både din blogg och facebook fungerar trots att jag är i Kina. Normalt är dessa två farliga sajter nedstängda här. Censuren tycks mjukna. :-)
    Jag gillade verkligen min billiga, slitna plånbok och det är den jag kommer sakna mest..

    SvaraRadera
  2. Trist med plånboken, Sam. Hoppas polisen hittar tjuven.
    Går det tunnelbana till Kina? Jag kan inte riktigt se det framför mig, att man stiger av vid perrongen och så står det typ Kina södra vid ena rulltrappan och Kina norra åt andra hållet.
    /Jens

    SvaraRadera
  3. Tjenare Jens!

    Jag åkte tunnelbana till tågstationen i Hong Kong varifrån snabbtåget till Guangzhou går. Ungefär som att åka till T-centralen i Stockholm för anslutning från Centralstationen. Tågresan är ca 2 timmar.

    Men faktum är att det även går att åka tunnelbana. Då åker man till slutstationen i Hong Kong, går över gränsen som är inne i stationen och fortsätter sedan med tunnelbana i Kina.

    Kina är stort och bara den håla jag är i just nu har knappt 15 miljoner invånare och ett hundratal t-banestationer. Så Kina Södra och Kina Norra hade varit otillräckligt för att serva landet...

    /S

    SvaraRadera
  4. Då är det ungefär som när jag bodde i Paris och "min" tunnelbana gick till London!
    (Man tar linje 14 till Saint-Lazare och byter till snabbtåget som går till Le Havre i Normandie, och sedan under under Engelska kanalen till Portsmouth, byter till London-tåget.)
    /Jens

    SvaraRadera
  5. Ja, det kan vi väl säga är ungefär samma sak... Med samma princip kan man väl ta spårvagnen från en Göteborgsförort till Vladivostok?

    Världen är liten.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg