Nya utmaningar

Det är dags för oss och Mia att förnya hennes kontrakt och visum. Ingenting här är särskilt enkelt och tydligt, som ni kanske har förstått. I alla fall inte för enkla normalbegåvade (?) personer som jag och Sam. Att förnya ett befintligt kontrakt är ungefär lika enkelt som att förstå det där med föräldrapeng på försäkringskassan  i Sverige.

Nåväl, Sam har i helgen fyllt i alla papper, ordnat med kopior på sitt pass, HKID, visum, arbetstillstånd mm. Totalt 15 sidor som Mia idag åkte med till immigration för att lämna in. Hon lämnade tidigt för till allt sådant här är det långa köer. Väl framme får Mia veta att hon först behöver till filippinska konsulatet och lämna in andra papper, som sedan ska kompletteras till ansökan. Det här har Mia nämnt för mig tidigare och Sam har dubbelkollat allt som behövs till ansökan och det står ingeting om detta på immigrations hemsida. Därför skickade vi Mia direkt till immigration.

Hon åkte som sagt hem igen. Kön till filippinska konsulatet är ännu längre och redan vid lunchtid har de gjort en cut off i den kön.

Mia åkte hem igen, 5 timmar tar en sådan här resa fram och tillbaka.. Imorgon gör hon ett nytt försök.

Jag hämtade Dorian på skolan och idag blev det fredagspizzan. På fredag får vi leverans från Ikea någon gång mellan klockan 10-14 och därför kan jag inte lova honom att jag hämtar.

Sedan åkte jag till Central och fixade halloweenkostymer inför fredagens spoooky Halloweenparty i skolan. Det blev en spiderman, en superman och en batman.

Det blev även ett varv på Kowloon sidan och sedan en välbehövd paus innan jag åkte hem.


Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg