Dehumidifier

Det gör ont ända in i skelettet så kallt och rått är det inomhus. Vattnet rinner på fönsterrutorna, på insidan. Ute är det 15 grader, regn och det är jätte fuktigt och det här är värre än det väder jag någonsin upplevt under hösten/vintern på västkusten. Eller så är det för att vi har varma hus att gå in som jag upplever det här som värre.

Jag tycker det är mycket märkligt att ett land som Hong Kong som är så långt fram i utveckling på mycket är så eftersatta med allt vad som gäller bostad. Och ja allt, för jag kan inte komma på något som de är bra på inom detta område. För det första har Hong Kong världens dyraste boenden, att köpa en bostad kostar ca 250 000 kr/kvm och hyra ca 400-600 kr/kvm och då ingår väggar, tak, golv, el med ett fåtal kontaktuttag, det finns vatten indraget och det går att få varmvatten ur vissa kranar. Värme finns alltså inte! Element får man köpa själv och ställa in. Materialen i bostäderna är av dålig eller mycket dålig kvalitet och likaså hantverket. Sedan vi flyttat in i lägenheten har två köksluckor och en låda gått sönder. Luckorna föll bara ner när när de skulle öppnas. Jag vågar inte dra ut någon av de tre lådorna som vi har för de sitter knappt kvar. Vi hyr vår bostad och det är inte så att vi med enkelhet kan ringa hyresvärden som kommer omgående och fixar. Nej, det ingår inte i hyran. Vi kunde inte flytta in den dag vi hade sagt att vi skulle komma för lägenheten var inte städad, airconditionarna var inte servade och fel på dem inte åtgärdade (som lovat), vi fick fel nyckel till brevlådan, de har lovat att laga köksluckorna och inget händer, listan kan göras lång...

Så här får man väldigt lite för pengarna!


Nu har jag i alla fall varit och köpt två stycken luftavfuktare och har satt igång ett elemet så jag hoppas vi snart har en bättre inomhusmiljö!

Så härblöta är fönstrena på insidan!
Dehumidifier
Varma sköna tofflor!
 

 

Kommentarer

Populära inlägg