Mat

Mitt största bekymmer är inköp av mat. Jag älskar att äta god mat och jag vet i teorin att god mat blir det av råvaror som har bra kvalitét, inga light produkter, inte halvfabrikat och maten ska heller inte innehåller en massa kemikalier för det är farligt. Jag har själv aldrig haft intresse för råvaror eller tillagning av mat och därför inte ägnat mig någon större tid åt det. Min man är fantastiskt bra på att laga mat och har stått för all matlagning hemma i Sverige, annars har jag haft min kära vän med man som är utomordentligt duktiga på matlagning eller välja rätt restauranger, så det har inte funnits någon anledning till att jag ska blanda mig i detta område.
Nu har lotten att handla hamnat på mig och jag får stressattacker varje gång jag kommer in i butiken.
För det första vet jag inte vad vi ska äta eller vad jag ska köpa för ingredienser som kan bli till en maträtt. En annan faktor är pris och kvaltét som kan skilja så ofantligt mycket på en produkt och jag vet inte samband mellan pris och kvalitét här, för vad har Hong Kong för kvalitets krav? I Sverige är vi vana vid ett mer mainstream utbud, det inte är någon större skillnad på det som är bäst jämfört med det som är mindre bäst och priset skiljer sig därmed inte så mycket.
Här kan en ask tomater kosta 8 HKD och en annan ask med tomater kosta 60 HKD, smör som jag alltid har trott är smör, finns här ofantligt många olika sorter att välja bland och priser med samma spridning som på tomaterna. De har inget jämförpris på produkterna, som vi har i Sverige, så de med olika vikt eller mängd är omöjliga att jämföra (ja, ja, det går att räkna ut..). Sedan underlättar det inte för mig efter att jag varit på middag med 15 st ladies från olika nationaliteter och därmed också olika åsikter om vilken mat vi kan äta eller inte och från vilket land matvarorna ska komma från för att inte vara förgiftade. Gah!!  De var i alla fall överrens om att mat från deras hemländer gick bra att äta...

Kommentarer

Populära inlägg