På egna ben

Idag gav jag mig ut själv på för mig okända områden och åkte till Ikea i Sha Tin och därefter till Mong Kok och Flower Market för att köpa julblommor (jag har varit på Flower Market men inte åkt från Sha Tin och dit, vilket också innebär att jag går av vid en annan station). Jag åkte med Samuel på morgonen till sitt arbete som ligger i Sha Tin och tittade på hans kontor, log och var trevlig mot hans arbetskamrater och kopierade upp bilagor till barnens skolansökan (eller rättare sagt, jag stod jämte assistent Flora som kopierade åt mig). Därefter tog jag en taxi till Ikea. Assistent Flora skrev adressen på kinaspråk och gav mig också telefonnumret till henne om det skulle vara några problem. Den här taxigubben förstod mig när jag sa att jag skulle till Ikea så det var inga problem. Väl framme är det ett gigantiskt varuhus med bara massor av inredningsaffärer. Wii, tänkte jag! Nu var dock inget annat än Ikea öppet när jag kom så jag åkte dit och tänkte ta de andra affärerna på vägen ut. Jag skulle bara ha duschdrapperiringar, påslakan åt Mia och kanske lite julpynt på Ikea. Så jag strosade runt lite på Ikea, åt julskinka till lunch och det var riktigt trevligt att vara hemma i Sverige en liten stund! Konstigt nog blev påsen med saker jätte tung när jag var klar på Ikea och det fanns inte en chans att jag skulle kunna gå runt med en stor blå Ikea kasse full av saker plus en kasse med mat som sill, pepparkakor och glögg i de andra butikerna. Och ännu mindre kunna ta mig till Mong Kok och köpa blommor där. Så jag letade reda på en taxi och åkte tillbaka till Samuel på kontoret. Bra som han är hade jag på morgonen fått hans visitkort med adress på så den kunde jag ge till taxigubben. Men så kunde han inte engelska och fråga mig vad det stod och vart vi skulle (ja, på teckenspråk och kinaspråk sa han detta), inte vet jag sa jag. Jag kan inte det här området... Jag skulle precis ringa Flora som skulle få prata med taxigubben då han bad om kortet igen och vände på det. Och där stod allt även på kinaspråket! Hong Kong kontoret har tänkt till och skrivit på båda språken, smart! Gubben blev jätte glad, skrattade, gestikulerade och körde mig till rätt ställe. I bilen ringde jag Sam och sa att jag kommer till honom igen, att påsen är för tung och jag kan inte ta hem den. Han satt då och åt lunch med sina kollegor och sa till dem efter att vi hade lagt på att jag kommer tillbaka för påsen är för tung och det jag skulle handla var ducshdraperiringar, vilket ju inte kunde vara så himla tungt. Väl uppe på hans kontor mötte han mig och undrade om dessa tunga ringar, då jag säger -skit, jag glömde köpa dem.. Vilket kollegorna då tyckte var jätte kul, haha... Och imorgon ska vi på middag med dessa + respektiven. Det här kommer jag att få höra då..
Så efter att jag bjudit på lite skratt tog jag mig återigen ut på egna ben och tog tunnelbanan till Mong Kok East. När jag väl var där efter ett byte av tunnelbana hade jag läst instruktionen att ta Exit C och följ sedan skyltarna. Det fanns inga skyltar att läsa på och jag visste inte om jag skulle gå framåt,bakåt, upp, ner, höger eller vänster. Så himla bra att telefon med karta finns, så fram med den och den blå pricken som blinkar och sedan började jag gå åt ett håll. Det visade sig att pricken gick mot Flower Market och strax var jag där. Samuel hade innan jag lämnat honom för andra gången påpekat några gånger att inte köpa för mycket, att jag har lång väg hem med ett par byten av tunnelbana och sista biten med buss som kan vara jätte full. Det är då inte lätt med massa kassar och som är tunga.
Jag hade så klart lärt mig av min Ikea tur och köpte så mycket som jag klarade av att ta hem. Och hem lyckades jag också ta mig på egna ben!
Nu är det pyntat och luktar gran här hemma.

Kommentarer

  1. Så härligt att det blir lite jul hos er också.
    Kram frå mamma/mormor

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg