Wilbur är antagen till Discovery Montessori School

Yes, Wilbur klarade intervjun som vi var på idag på Discovery Montessori School och han börjar i januari. Det kan kanske låta märkvärdigt för de flesta svenskar att ett barn som knappt är tre år ska på en intervju innan han/hon blir godkänd för skolan. För mig är det en trygghet att veta att skolan har intresse i att veta vilka som ska gå där. Mer om mina tankar om skola i ett senare inlägg.

Intervjun bestod i att Wilbur fick välja ett djur ur en korg och sedan placera detta djur på ett kort med en bild på djuret, det fanns fyra stycken olika djur i korgen. Därefter skulle an välja en kloss med ett hål och trä den på ett snöre. Svårare än så vad det inte!

Därefter fick vi en rundvisning i skolan och de berättade om deras pedagogik och metoder. Montessoriutbildning kännetecknas av en betoning på oberoende och respekt om barns naturliga utveckling. Jag var redan i Falkenberg intresserad av Montessoriskolan och fick där ingen plats. Jag har en vän som är utbildad lärare inom Montessori och fått mycket berättat av henne om deras sätt att arbete vilket har övertygade mig att detta är en bra utbildningsform, det var därför ingen tvekan om vilken skola vi skulle söka till här i Discovery Bay.

 

 

Kommentarer

  1. Hej Sara!!
    Kul lasning - grattis lille Wilbur.
    Han ar klokt som tusan ;-)

    Ar det fran dig eller Sam ... ?

    mvh Teo

    SvaraRadera
  2. Wilbur har minne och ordningssinne som Rain man, det tror jag han fått som en mutering från mig. Humöret och otåligheten känner jag igen hos hans mamma...

    Stort grattis till lilla parvelen i varje fall till att ha klarat sin första examen. Det kan verka främmande och politiskt inkorrekt som svensk men två-tre åringar nekas faktiskt tillträde om de inte uppvisar rätt egenskaper på intervjun.

    I och med inbjudan får jag nu förmånen att köpa en plats åt honom för ett antal förmögenheter och sedan betala en förmögenhet varje månad för själva avgiften.

    /S

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg