Mid-Autumn Festival

Igår var det Mid-Autumn Festival, eller månfestivalen som den också kallas. Detta är den näst viktigaste traditionella högtiden i Kina. Den firas den dag då månen sägs vara som rundast och klarast och jag kan säga att jag aldrig sett något så vackert månsken som igår. Festivalen markerar slutet på skördetiden och början av det mörka halvåret.

I DB träffas många på Plazan och på stranden med ljusstickor. Jag hade fått förvarning om att det är galet mycket folk och flera rekommenderade mig att skriva mitt telefonnummer på armen på barnen.

Dorian var febrig på morgonen och sov större delen av dagen. Honom hade jag visserligen ändå inte tänkt ta med till kaoset. Efter skola och tupplur tog jag med Wilbur på äventyr. Om han ville hade jag tänkt att vi skulle äta middag på någon restaurang i DB och på avstånd betrakta alla barn och vuxna.  Wilbur sa att han ville åka liten färja. -Mamma, liten färja till Mui Wo! Ok, sa jag och kollade snabbt tidtabellen som visade att sista färjan till Mui Wo går om en timme. Det gick sedan ingen färja tillbaka till DB men jag tänkte att det finns buss, taxi och andra båtar, så det löser sig ändå. På bussen mot färjan kollade jag tidtabellen igen, den här gången en annan och det gick ingen mer båt den dagen. Attans, att förklarade det för Wilbur var inte det lättaste...

Tillslut kom vi överens om att åka till Central i stället. Han skulle visa mig vad han och pappa gör på söndagar. Och han imponerade! Han pekade, visade exakt vart vi skulle gå, vart vi skulle köpa bil, vart vi skulle dricka äppeljuice och hur vi sedan skulle gå tillbaka till färjan. Det var viktigt att när vi gick skulle han hålla handen för det kör många bilar.

När vi kom till DB möttes vi av alla dessa människor som samlats. Wilbur ville åka hem utan att äta på restaurang och det sa han redan på färjan. Han gick med på att köpa take away pizza så det gjorde vi och tog bussen hem.

Hemma hade Dorian piggnat på sig och var glad över att se oss.




Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg