Det gick sådär bra

I den här staden är det inga problem att köpa diamanter, märkesklockor, märkesväskor etc. Dessa butiker ligger överallt och är väl skyltade. Att hitta "vanliga" saker är desto svårare.

Igår hade jag till uppgift att köpa nappar åt barnen, säng åt Mia samt en uppsättning med nya påslakan. Enkelt om vi varit i Sverige, här är det som att leta efter en nål i höstacken.

Butiker har inte hemsidor så därför går det inte googla fram adresser. Jag vet inte om jag borde ha letat reda på en telefonkatalog eller vad som nu gäller här, men det där känns bara avlägset. 

Så jag började med att skicka en förfrågan på Facebookgruppen "DB mama" om  någon kände till vart jag kan hitta Nuk nappar. Fick ett svar om en barnbutik i Central.
Jag vet också att de har dessa nappar i New Town Plaza men var osugen på att åka ända dit.

Säng till Mia samt lakan tänkte jag köpa på Ikea, inga konstigheter.

Plan A var att åka till Central, gå till butiken och hoppas på att de har napparna, åka vidare till Causeway Bay och Ikea. Taxi hem. Snabbt och enkelt!

Plan B var om de inte har napparna i Central åka till Shatin samt åka till Ikea där. Taxi hem. Långt bort och ett par byten på tunnelbanan. 

Barnbutikerna i Central var gigantisk. De hade allt från leksaker, kläder, gravidkläder, allt som behövs till barn och lite till, barnstolar, bilstolar allt! De har en hel uppsättning av olika Nuk prylar och Nuk nappar. Men, bara i latex och inte silikon som jag såklart skulle ha.

De hänvisade till en annan barnbutik i Central och jag gick dit. De hade inte napparna.

Så plan B. 
Jag tog boskapstransporten i underjorden för jag behöver inte ta taxi som många andra.. Jag kände en viss ånger mellan Central och Mong Kok. Nåväl efter mina byten var jag framme i Shatin. Gick till Ikea för att köpa sängen och lakanen. Mias rum är något begränsat till ytan så det går bara (bokstavligen) in en säng som är 80 cm och det är ju inga konstigheter att köpa på Ikea, trodde jag. Jodå, det finns bara(!) sängar som är 92 cm. Hur tänker de då i det här yttrånga land? Här om någonstans ska det väl vara enkelt få tag på små sängar.

Jag köpte lakan i alla fall.

Sedan mötte jag upp Sam och vi hade en trevlig middag innan vi åkte hem. 

Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg