Halloween

Igår firades Halloween från morgon till kväll. Wilbur och Dorian var utklädda till Spider-Man och Superman, jag var bara mig själv -en häxa.

Alla barnen hade med sig snacks till skolan som de också skulle dela med sina klasskompisar. Jag mötte  mammor på väg dit med så många fina bakverk och cupcakes och allt vad det heter i fina konstnärliga Halloween-dekorationer. Själv är jag ju emot detta sockersamhälle och vill inte att barnen ska äta godis och kakor. Här är det oundvikligt,  jag får acceptera läget och försöker så mycket som möjligt att hålla intaget av socker lågt. Vi köper tex aldrig godis.
Nåväl, eftersom jag visste att det skulle bli mycket sött skickade jag med Wilbur morötter och selleri, Dorian hade med sig skivad apelsin.

Jag och Angelica, som har sin son i Wilburs klass, stod och pratade en stund efter att vi lämnat in barnen och hon liksom jag ogillar att skolan bjuder in till att barnen ska äta godis och kakor där. Det blir en hel del under året med barn som fyller år, andra högtider etc.
Jag berättade att jag skickat med mina barn frukt och grönsaker och så hade hon också tänkt att göra tills hennes man så åt henne att när han var barn skickade hans mamma alltid med honom detta till skolan. Det var det värsta han visste att ensam stå med en burk grönsaker när alla andra hade kakor, bullar och annat gott. Så Angelica skickar sitt barn med popcorn istället.
Jag tog åt mig av detta och tackade för informationen. Nästa gång skickar jag med pojkarna popcorn!

Det var flera Halloweenfester runt omkring oss i DB. En stor händelse är att Headland Drive stängs av för all trafik för Trick or Treat för barnen. Nästan alla går dit och det är galet mycket folk. Efteråt kommer de flesta till Plazan. Jag och barnen skippade detta, de är än så länge försmå för att förstå vad de ska göra (och jag vill inte ha de ska få ett ton godis). Istället åkte vi till Plazan där Grace mötte upp oss och även Angelika med sina två barn. Båda är i samma ålder som Wilbur och Dorian. Vi lekte en stund på stranden innan vi tillsammans åt middag på D Cafe. Efteråt gick vi runt och tittade på alla scary människor. Wilbur tyckte det var jättekul och ville inte åka hem. Dorian blev rädd och ville åka hem. Underbar stämning, trevligt sällskap och vi har haft en mycket bra Halloween. Skönt att ha två helpers med sig!
























Kommentarer

  1. Mormors älsklingskillar

    SvaraRadera
  2. På Alfreds förskola firar de alltid barnens födelsedagar med popcorn, det blir väldigt mycket annars om det ska ätas godis och kakor varje gång någon fyller år. Väldigt bra tycker jag!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg