Luftrenare

Så har höstförkylningen nått även mig och med den trött, inställd träning och på mindre gott humör. Skönt att få ta på mina nya vinterskor i alla fall.

Sam åkte igår morse till Laos via Bangkok. Han kommer hem igen på torsdag. Den här gången köpte han åka bort present i stället för komma hem present, mums!

Igår åkte jag till Tung Chung för att köpa en luftrenare. Luften i Hong Kong är enligt mätningar inget vidare och det rekommenderas att ha en luftrenare i varje sovrum plus en i vardagsrummet. Vi har fram tills nu inte haft någon. Jag vet faktiskt inte hur mycket dessa egentligen hjälper oss, vi utsätts ju för föroreningarna dagligen när vi är ute och jag vet heller inte hur skadlig luftföroreningarna är. Kineserna själva är ju ett folk som lever länge. Självklart är det en toppenbusiness för de som tillverkar luftrenare att  påvisa hur dålig luften är och visar gärna dessa hemska siffror. Det finns luftrenare från 2.500 HKD till 15.000 HKD (och säkert mer). Och allt ska enligt tillverkarna/säljarna renas, luftföroreningar, lukt, bakterier, virus och jag vet inte vad. Det känns som en liten överdrift, lite skit är nog allt bra att utsätta sig för och vi använder inte ju inte luftrenare i Sverige för att ta bort virus och bakterier. På sjukhus kan jag förstå behovet av dem.

Nåväl, det skadar förhoppningsvis inte att ha dem och vi köpte luftrenaren till Dorians rum eftersom han har krupp och därmed redan är nedsatt. Vi ska köpa till de andra rummen också efter att vi testat denna. Den har en lampa som visar renheten i rummet, rött-dåligt, gult-sådär,grönt-ok. Den visade grönt från start, så hur väl mäter den eller hur illa är luften egentligen?

Kvällen här hemma var mest kaotisk med arga skrikandes barn, båda samtidigt eller så turades de om. Gah, skrik gör mig galen. Jag avskyr det!

Det blev i alla fall en tidig kväll, Dorian somnade klockan 19.30, jag klockan 20.00 och Wilbur klockan 20.30.





Kommentarer

Populära inlägg